Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Cadillac chtěl rychle skoncovat se spalovacími modely, po jejich úspěchu je radši vylepšil a prodává je dál
25.1.2024 | Petr Prokopec
Byly to vozy s už podepsaným parte, nakonec se ale místo smrti dočkaly modernizace. Není až tak zásadní, ale co podstatného byste vylepšovali na vozech se šestiválci a osmiválci nabízených i s ručním řazením.
Cadillac se stal první značkou, které koncern General Motors předurčil pouze elektrickou budoucnost. Na konec spalovacích aut mělo dojít do roku 2030, přičemž hybatelem veškerého dění se stal čínský trh. Americká automobilka totiž v Říši středu začala od roku 2017 prodávat víc aut než ve své domovině. S ohledem na tamní posun směrem k bateriovému pohonu pak nejspíš i předpokládala, že ten bude tamní vládou nařízen stejně, jako je tomu v Kalifornii nebo Evropě. Jenže Čína s žádným datem ani zákazem nepřišla, místo toho naopak spalovacím autům naplánovala jasnou budoucnost.
Čínské automobilky navíc začínají v čím dál větší míře expandovat mimo svoji domovinu, přičemž tak činí bez ohledu na pohon - klíčová je v jejich strategii cena, která je prakticky vždy výrazně nižší než u konkurence. Zavedené značky se tak chytají za hlavu a dochází k revizi původních plánů, zvláště pak s ohledem na loňské obchodní výsledky. Ty v případě Cadillacu mluví jasně, byť zatím můžeme posloužit jen americkými prodeji. Ty oproti roku 2022 narostly o necelých 10 procent na 147 214 aut, přičemž takřka třetinu (41 689 ks) má na kontě Escalade, tedy obří SUV zatím osazené jen spalovacím motorem.
Vozem, který si pak nejvíce polepšil oproti předloňskému roku, byl sedan CT5, jenž má na kontě 18 593 registrací, tedy o 17 procent více. Oproti tomu elektrický Lyriq zamířil jen k 9 154 lidem, o tahouna tedy opravdu nejde. A velmi pravděpodobně ani není šance, že by se v příštích šesti letech cokoli změnilo a bateriový pohon o několik parníků překonával ten elektrický. Vůbec by nás tak nepřekvapilo, kdyby vedení GM usilovně pracovalo na zcela nové strategii, která se bude týkat všech dceřiných značek, nejen Cadillacu.
My aktuálně zůstaneme u tohoto výrobce, konkrétně pak u stále žádanějšího CT5. Tento sedan debutoval v roce 2019, přičemž kromě standardního provedení automobilka představila také sportovnější variantu CT5-V. Osazen pak byl dvakrát přeplňovaným šestiválcem, jenž produkoval 365 koní. Ještě dále ovšem zašlo provedení CT5-V Blackwing, které se ukázalo o dvě léta později. Vrcholná verze totiž nafasovala 6,2litrový osmiválec, jemuž kompresor dopomáhal k 677 koním. Přenášet je navíc mohl i manuál.
Právě tyto varianty mají lví podíl na loňském úspěchu sedanu, pročež nakonec není až tak překvapivé, že se je Cadillac rozhodl omladit. Prakticky veškeré změny jsou ale vizuální, v rámci pohonného ústrojí se nepohnul ani šroubek. To ale ve finále asi nikomu vadit nebude, ostatně podstatné je hlavně to, že šestiválcové a osmiválcové motory tu s námi budou dál. Nově se přitom oba motory budou skrývat za upravenou čelní maskou, jenž se dle verze liší hlavně výpletem.
CT5-V dále vyfasoval nový design 19palcových litých kol, která jsou u varianty Blackwing kovaná. Osvěžena byla také paleta barev, zatímco do interiéru se nastěhoval obří 33palcový zaoblený displej, jehož součástí je digitální přístrojový štít a obrazovka multimédií. Jejich součástí je u osmiválcového modelu funkce Lap Analyzer, jenž vám umožňuje analýzu vašich kol a časů na okruhu. Systém navíc dokáže veškerá data umožňující vám zlepšení přenáší na head-up displej.
Novinek tedy ve finále není mnoho, kromě již zmíněného jde navíc jen o jisté posuny ve výbavě - třeba semi-autonomní systém Super Cruise je nyní součástí standardní výbavy. Spíše než o ně tu ale jde o náznak zcela odlišné strategie, než o jaké koncern GM ještě někdy v první půli loňského roku mluvil. Nyní je ale již zřejmé, že bez spalovacích motorů by Cadillacy zajímaly jen málokoho. A peníze stále ještě vládnou světu.




Modernizovaný CT5-V se mimo jiné chlubí novou čelní maskou... Foto: Cadillac
...která má u verze Blackwing unikátní výplet. Zároveň jsou patrné i vzduchové kanálky přivádějící chladný vzduch k brzdám. Foto: Cadillac
Zdroj: Cadillac
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
před 8 hodinamiNěmci poznávají „kouzlo” zelené ekonomiky. Lidé si stěžují na málo dobíjecích stanic, třetinu jich ale nikdo nepoužívá
před 9 hodinamiMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva